Auditcommissie

De auditcommissie is een adviescommissie van de raad. De 6 leden van de commissie zijn door de raad benoemd. De vergaderingen van de auditcommissie zijn niet openbaar, maar de adviezen aan de raad zijn (meestal) wel openbaar.

Samenstelling Auditcommissie

  • de heer Ernst-Jan Straver (PvdA), voorzitter
  • de heer Max van Lent (GroenLinks), lid
  • de heer Pieter Jan Morssink (D66), lid
  • de heer van Jeroen van Gool (CDA), lid
  • de heer Michel du Chatinier (CU), lid
  • de heer Hans Goedegebuure (SGP), lid
  • de heer Raymond Vlieland (VVD), lid
  • mevrouw Esther Vegt, secretaris

De taken van de commissie zijn:

  • voorbereiden, selecteren en adviseren over de benoeming van een accountant
  • directe aanspreekpunt zijn voor de accountant
  • toezicht houden op de kwaliteit van de financiële rapportages
  • adviseren van de raad over financiële rapportages en financiële verordeningen
  • overleggen met het college over actuele financiële thema's (riskmanagement, weerstandsvermogen, e.d.)

De commissie kan zich door een aantal adviseurs laten adviseren. Zij kunnen worden uitgenodigd om bij vergaderingen aanwezig te zijn:

  • de wethouder met financiën in de portefeuille
  • de functionaris die op managementniveau verantwoordelijk is voor financiën
  • de concerncontroller van de gemeente
  • de accountant
  • de griffier
  • de voorzitter van de rekenkamer

Zie ook de Verordening Auditcommissie Alphen aan den Rijn (Overheid.nl).

Heeft u vragen over deze commissie? Neemt u dan contact op met de griffie.