Organogram
Een overzicht van de organisatie.
Toelichting op het organogram
Directie
De directie bepaalt de strategie van de organisatie. Er zijn 4 directeuren:
- Gemeentesecretaris (algemeen directeur)
- Directeur Bedrijfsvoering en Dienstverlening
- Directeur Domein Fysiek
- Directeur Domein Sociaal
De griffie organiseert de vergaderingen van de gemeenteraad, de raadscommissies en de werkgroepen. Ze verzorgen het vastleggen van de vergaderingen.
Bij opgaven werken ze aan grote vraagstukken van de gemeente. Dit voeren de opgavemanagers uit.
Domein Dienstverlening
Binnen het domein dienstverlening werken teams die de dienstverlening voor u als inwoner mogelijk maken. Ze voeren bijvoorbeeld de volgende taken uit:
- ze zijn het eerste aanspreekpunt voor u als u contact opneemt met de gemeente via de telefoon, online of bij de informatiebalie
- ze registreren belangrijke gebeurtenissen in uw leven, zoals een huwelijk of geboorte
- ze halen uw afval op
- ze zorgen voor het naleven van wetten en regels binnen de gemeente
- ze onderhouden de plantsoenen
Domein Fysiek
Binnen het fysieke domein werken teams aan de fysieke ruimte in de gemeente. Dit is bijvoorbeeld een woonwijk of speeltuin. Ze voeren bijvoorbeeld de volgende taken uit:
- het behandelen van vergunningen of ontheffingen die u aanvraagt
- het bedenken en bouwen van nieuwe woonwijken
- het bedenken en uitvoeren van reconstructies in straten
- het maken van meerjarenplannen
Domein Sociaal
Binnen het sociale domein kunt u terecht met vragen rondom werk, inkomen, zorg, leerplicht en leerlingenvervoer. Bij het Serviceplein kunnen zij u op veel manieren helpen:
- u heeft schulden en wil hier hulp voor
- beoordelen of u een uitkering kan krijgen
- beoordelen of er leerlingenvervoer voor uw kind kan worden ingezet
- u komt uit het buitenland en wil inburgeren
Domein Bedrijfsvoering
Binnen het domein bedrijfsvoering vallen teams die de organisatie ondersteunen met werkzaamheden. Dit zijn bijvoorbeeld belastingen, financiën, communicatie, inkoop en projectmanagement.
De bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO) werkt samen met de gemeente Kraag en Braassem. Functioneel beheer is verantwoordelijk voor het beheer van applicaties van de gemeenten Alphen aan den Rijn en Kaag en Braassem.