Rekenkamer
De Rekenkamer onderzoekt de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het bestuur.
Wat doet de rekenkamer
De Rekenkamer doet onderzoek voor de gemeenteraad en de inwoners van Alphen aan den Rijn naar de uitvoering en effecten van gemeentelijk beleid. De Rekenkamer bestaat uit 4 leden en 1 voorzitter. Ze wordt ambtelijk ondersteund door een medewerker van de griffie. De Rekenkamer is onafhankelijk. In de gemeentewet staat dat zij verplicht is.
De Rekenkamer bepaalt zelfstandig wat zij onderzoekt en hoe dat onderzoek wordt ingericht. De keuze van de onderzoeken overlegt de Rekenkamer met de raad. De Rekenkamer werkt niet openbaar. Zie ook de verordening Rekenkamer Alphen aan den Rijn.
Wie zit er in de Rekenkamer
De Rekenkamer Alphen aan den Rijn bestaat uit 1 voorzitter, 4 leden en 1 secretaris.
- de heer Boudewijn Steur, voorzitter
- mevrouw Annette Corzilius
- de heer Frank van der Knaap
- mevrouw Miriam van der Laan
- mevrouw Hanna de Vries
- mevrouw Leoniek Los, secretaris
Heeft u vragen over de Rekenkamer? Neem dan contact op met de griffie.
De Rekenkamer boog zich de afgelopen jaren over verschillende onderwerpen:
- Rapport Onderzoek externe inhuur (pdf, 1,5 MB)
- Rapport Opgavegericht werken in Alphen aan den Rijn (pdf, 450 kB)
- Opvolging van de aanbevelingen uit Rekenkamerrapporten door het gemeentebestuur (pdf, 177 kB)
- DoeMee onderzoek Meldingen Openbare Ruimte 2020
Met de jaarverslagen legt de Rekenkamer verantwoording af over haar activiteiten.
Eerdere onderzoeken en jaarverslagen van de Rekenkamer vindt u het webarchief. Zoeken kan op 2 manieren:
• Met de kalender in de grijze balk links zet u de website terug naar een bepaalde datum
• Met de zoekfunctie in de grijze balk zoekt u op zoekterm