Verzoek tot handhaving

U kan bij de gemeente een zogenoemd Verzoek tot handhaving aanvragen. Met een handhavingsverzoek wijst u de gemeente op situaties die mogelijk in strijd zijn met wet- en regelgeving. U vraagt aan de gemeente om daartegen op te treden. Dat kan bijvoorbeeld als er sprake is van de volgende situaties:

  • Niet kloppend gebruik van stukken grond of gebouwen
  • Bouwen zonder vergunning (toestemming van de gemeente)
  • Verkeerde plaatsing van reclameborden
  • Niet het recht hebben om een gebouw te bewonen

De gemeente neemt uw Verzoek tot handhaving in behandeling en bepaalt of het nodig is om uitgebreider onderzoek te doen of een besluit te nemen. De gemeente kan een boete opleggen, dwingen om de mensen zich te laten houden aan de regels of besluiten om een al verleende vergunning in te trekken.

Voorwaarden

U bent de betrokken persoon.

Aanvraag

U vraagt het Verzoek tot handhaving schriftelijk aan. Het is daarbij nodig dat u de burgemeester en wethouders aanschrijft en dat uw handtekening onder de brief staat. Ook nodig zijn:

  • Uw naam en adres
  • De datum waarop u het verzoek doet
  • De locatie van uw verzoek
  • Een duidelijke beschrijving van wat wel of niet mag van de wet
  • Een beschrijving van wat u precies wilt bereiken met uw Verzoek tot handhaving
  • Omschrijf waarom het voor u belangrijk is dat het verandert

Stuur uw Verzoek tot handhaving per e-mail naar gemeente@alphenaandenrijn.nl. Het wordt binnen 8 weken behandeld.