Collectieve Zorgverzekering
Iedereen heeft recht op goede zorg. Ook als u een laag inkomen heeft. Daarom biedt de gemeente Alphen aan den Rijn samen met zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid een gemeentepolis aan. Deze verzekering bestaat uit een basisverzekering en een aanvullende verzekering.
Hoe werkt het
- U betaalt zelf het bedrag (de premie) van de basisverzekering. Hiervoor kunt u mogelijk zorgtoeslag krijgen van de belastingdienst.
- De gemeente betaalt mee aan een deel van de premie voor de aanvullende verzekering.
- De aanvullende verzekering vergoedt bepaalde zorgkosten voor 100% (tot een maximaal bedrag). Bijvoorbeeld voor een bril, fysiotherapie, tandartskosten en de eigen bijdrage Wmo.
- U kunt kiezen uit 2 pakketten: AV-gemeente Standaard en de AV-gemeente Top. De AV-gemeente Top is gunstig als u hoge zorgkosten heeft.
Informatie over de gemeentepolis leest u op www.gezondverzekerd.nl.
Voorwaarden
- U woont in Alphen aan den Rijn.
- U bent Nederlander of u heeft een geldige verblijfsvergunning.
- U bent 18 jaar of ouder.
- Uw inkomen is niet hoger dan 130% van de voor u geldende bijstandsnorm (Rijksoverheid.nl).
- U heeft geen of weinig vermogen (Rijksoverheid.nl).
- U heeft geen betalingsachterstand of schulden bij uw oude zorgverzekeraar. Heeft u wel een betalingsachterstand? Dan kunt u niet overstappen. Probeer een betalingsregeling met uw zorgverzekeraar te regelen. Komt u er zelf niet uit, vraag dan hulp bij het betalen van uw achterstand.
Bijzonderheden
- Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd
- Half november worden de premies voor het nieuwe jaar bekend gemaakt
- U betaalt een ander bedrag voor de aanvullende verzekering, als uw inkomen tot 110% van de bijstandsnorm of tussen 110% en 130% van de bijstandsnorm is. Bij een inkomen tussen 110% en 130% is de premie hoger.
Aanvraag
U vraagt de collectieve zorgverzekering aan bij het Serviceplein van de gemeente. U neemt hiervoor contact op met een medewerker van het Serviceplein via telefoonnummer 14 0172. Of stuur een e-mail naar serviceplein@alphenaandenrijn.nl.
U ontvangt van ons een aanvraagformulier. Nadat u uw aanvraag heeft ingediend, sturen wij u binnen 8 weken een brief met het besluit.
Meld u tussen 1 november en 15 december aan bij het Serviceplein. Wij beoordelen de aanvraag en kijken naar uw inkomen en vermogen. Voldoet u aan de voorwaarden? Dan melden wij u aan bij Zorg en Zekerheid. Zorg en Zekerheid beoordeelt uw aanvraag nog een keer. Ze kijken voor de beoordeling niet naar uw gezondheid. Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan zorgt Zorg en Zekerheid voor de overstap van de basisverzekering. U hoeft zich niet af te melden bij uw huidige zorgverzekeraar.
Handig om te weten
- Heeft u al een bijstandsuitkering? Dan vraagt u de zorgverzekering meteen aan via gezondverzekerd.nl.
- Heeft u een IOAW- of IOAZ-uitkering? Neem dan contact op met het Serviceplein via telefoonnummer 14 0172.
- Woont u in Nieuwkoop of Kaag en Braassem? Dan doet u de aanvraag ook bij ons.
Bezwaar maken
Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u bezwaar maken.