Briefadres aanvragen
Heeft u geen vast woonadres in Nederland, dan kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dit heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post.
Hoe werkt het
De gemeente schrijft u in op het adres waar u meestal slaapt, dit is uw woonadres. Heeft u tijdelijk geen woonadres en wilt u wel post kunnen ontvangen? Bijvoorbeeld bij een echtscheiding, als u tussen twee woningen in zit, als u voor korte tijd naar het buitenland gaat of als u schipper bent. U kunt dan een vriend, kennis of familielid vragen of uw post tijdelijk naar dit adres gestuurd kan worden. Verblijft u in een (zorg)instelling, zoals bijvoorbeeld een verpleeghuis, blijf-van-mijn-lijfhuis of in een gevangenis? Dan kunt u een vriend, kennis of familielid vragen of uw post tijdelijk naar dit adres gestuurd kan worden.
Hoe lang kan een briefadres gebruikt worden
Het verschilt per situatie hoe lang u gebruik kunt maken van een briefadres. We maken dit aan u bekend in de bevestigingsbrief. Wilt u het briefadres ook na deze datum blijven gebruiken, dan doet u zelf een nieuwe aanvraag voordat de termijn verloopt. Wij sturen u hiervan geen bericht.
Als u dakloos bent
Bent u (bijna) dakloos en kunt u uw post niet ontvangen op het adres van een vriend, kennis of familielid? Heeft u daarnaast ook psychische of andere problemen? Het Serviceplein kan u misschien helpen. Lees meer op de pagina: Hulp als u dakloos bent.
Jonger dan 27 jaar?
Dan kan het Jongeren Informatie Punt misschien iets voor je betekenen in deze zoektocht.
Voorwaarden
- Het adres dat u opgeeft als briefadres is een woonhuis
- Het adres is geen bedrijf of postbusnummer
- Een briefadres wordt meestal gebruikt voor een korte periode.
- De hoofdbewoner of eigenaar van het adres staat zelf op het adres ingeschreven
- De hoofdbewoner moet toestemming geven bij de aanvraag en zorgt ervoor dat u uw post ook echt krijgt
Aanvraag
U wilt een briefadres aanvragen. Volg 3 stappen om dit te doen:
1. U vult het formulier in.
- U heeft toestemming nodig van de hoofdbewoner om een briefadres aan te vragen. Download het toestemmingsformulier hoofdbewoner en vul deze in.
2. U maakt voor het aanvragen van een briefadres altijd een afspraak voor een intakegesprek in het gemeentehuis.
Afspraak maken »
3. Neem de e-mailbevestiging van het formulier mee naar afspraak. Hier een staat een zaaknummer op die wij nodig hebben.
- Tijdens de afspraak bespreken wij uw woonsituatie.
- Als bij de eerste afspraak het niet duidelijk is of u wel of niet in aanmerking komt voor een briefadres, dan maken wij met u een tweede afspraak. Wij bespreken dan welke informatie u nog moet aanleveren om uw aanvraag compleet te maken.
Als de aanvraag compleet is, hoort u na maximaal 4 weken of u een briefadres krijgt.