Briefadres aanvragen

Heeft u geen vast woonadres in Nederland, dan kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dit heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post.

Hoe werkt het

De gemeente schrijft u in op het adres waar u meestal slaapt, dit is uw woonadres. Heeft u tijdelijk geen woonadres en wilt u wel post kunnen ontvangen? Bijvoorbeeld bij een echtscheiding, als u tussen twee woningen in zit, als u voor korte tijd naar het buitenland gaat of als u schipper bent. U kunt dan een vriend, kennis of familielid vragen of uw post tijdelijk naar dit adres gestuurd kan worden. Verblijft u in een (zorg)instelling, zoals bijvoorbeeld een verpleeghuis, blijf-van-mijn-lijfhuis of in een gevangenis? Dan kunt u een vriend, kennis of familielid vragen of uw post tijdelijk naar dit adres gestuurd kan worden.

Hoe lang kan een briefadres gebruikt worden

Het verschilt per situatie hoe lang u gebruik kunt maken van een briefadres. We maken dit aan u bekend in de bevestigingsbrief. Wilt u het briefadres ook na deze datum blijven gebruiken, dan doet u zelf een nieuwe aanvraag voordat de termijn verloopt. Wij sturen u hiervan geen bericht.

Als u dakloos bent

Bent u (bijna) dakloos en kunt u uw post niet ontvangen op het adres van een vriend, kennis of familielid? Heeft u daarnaast ook psychische of andere problemen? Het Serviceplein kan u misschien helpen. Lees meer op de pagina: Hulp als u dakloos bent.

Jonger dan 27 jaar?

Dan kan het Jongeren Informatie Punt misschien iets voor je betekenen in deze zoektocht.

Voorwaarden

  • Het adres dat u opgeeft als briefadres is een woonhuis
  • Het adres is geen bedrijf of postbusnummer 
  • Een briefadres wordt meestal gebruikt voor een korte periode.
  • De hoofdbewoner of eigenaar van het adres staat zelf op het adres ingeschreven
  • De hoofdbewoner moet toestemming geven bij de aanvraag en zorgt ervoor dat u uw post ook echt krijgt

Aanvraag

U wilt een briefadres aanvragen. Volg 3 stappen om dit te doen:

1. U vult het formulier in.

Briefadres aanvragen »

2. U maakt voor het aanvragen van een briefadres altijd een afspraak voor een intakegesprek in het gemeentehuis.

Afspraak maken »

3. Neem de e-mailbevestiging van het formulier mee naar afspraak. Hier een staat een zaaknummer op die wij nodig hebben.

  • Tijdens de afspraak bespreken wij uw woonsituatie.
  • Als bij de eerste afspraak het niet duidelijk is of u wel of niet in aanmerking komt voor een briefadres, dan maken wij met u een tweede afspraak. Wij bespreken dan welke informatie u nog moet aanleveren om uw aanvraag compleet te maken. 

Als de aanvraag compleet is, hoort u na maximaal 4 weken of u een briefadres krijgt.