Hulp bij achterstand betalen zorgverzekering
Heeft u meer dan 6 maanden de premie van uw zorgverzekering niet betaald, dan zoekt de gemeente contact met u. Wij doen dit in samenwerking met zorgverzekeraars en het CAK (Centraal Administratiekantoor)
Hoe komen wij aan uw gegevens?
Als u meer dan 6 maanden uw premie niet heeft betaald, dan meldt uw zorgverzekeraar u aan bij het CAK. Het CAK int dan de premie van uw basisverzekering. Deze bestuursrechterlijke premie is hoger dan de gewone zorgpremie. Ook levert het CAK bij de gemeente een overzicht aan van inwoners met een betalingsachterstand. Dit heet 'bronheffing'. Wij zoeken dan contact met deze huishoudens en hopen op die manier inwoners eerder hulp aan te kunnen bieden met het betalen van hun zorgpremie.
Heeft u vragen over uw betalingsachterstand?
Belt u dan met de gemeente op telefoonnummer 14 0172.
Meer informatie
U leest op de website van de Rijksoverheid meer over wat er gebeurt als u de premie van uw zorgverzekering niet betaalt.
Tips
- Heeft u betalingsachterstand of schulden, heeft u geen overzicht meer of heeft u een andere vraag over geldzaken? Dan kunt u altijd bij ons terecht voor een gratis adviesgesprek.
- Heeft u een laag inkomen, dan kunt u met een collectieve zorgverzekering van de gemeente voor een lage premie uitgebreid verzekerd zijn.